Versturen...

Neem contact op

x

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

* indicates required
x

7 tips voor een interieurontwerp met een verhaal

Inspiratie voor een nieuwe projectinrichting of interieurontwerp is vaak gemakkelijk gevonden. De trends vliegen je om de oren en de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar hoe vertel jij door dat strakke of juist industriële interieur design het verhaal van jouw organisatie? We geven je 7 tips die zorgen dat het verhaal van jouw organisatie door het interieurontwerp wordt verteld.

1. Vertel een stukje geschiedenis door middel van interieur

Een tijdlijn neemt je als bezoeker mee in het verhaal van de organisatie. Direct bij binnenkomst voel je: dit is een organisatie met een verhaal dat vertelt mag worden. De mooiste herinneringen bundel je samen en laat je op verschillende manieren aan de bezoekers zien. Door bijvoorbeeld de muren het verhaal te laten vertellen, of in het pand verschillende jaren of hoogtepunten uit te lichten.

2. Vertel het via interactief design

Laat jouw gedachtes tot leven komen door middel van interactief design. Ooit gedacht aan een VR-meetingroom, een ledscherm in de kantine of een interactieve muur bij de binnenkomst van jouw organisatie? Je ziet steeds vaker dat bedrijven hun bezoekers een unieke beleving willen meegeven. Dit doen ze niet alleen door het beschilderen van een kleurrijke muur, maar ze vertellen hun verhaal met behulp van augmented reality. Zo maakten we voor Rabobank IT-recruitment een interactieve muur welke ze geregeld inzetten om op een interactieve manier met hun bezoekers te spreken. Hoe dat precies in zijn werk gaat zie je in dit filmpje:

Bekijk de interactieve projectie wand voor Rabobank

3. Vertel iets ‘groens’

Een duurzaam interieur is iets waar veel bedrijven mee bezig zijn. Of je nu een kledingwinkel, advocatenkantoor of productiehal hebt, het maken van duurzame beslissingen zorgt ervoor dat je een verhaal te vertellen hebt aan bezoekers. Je laat niet alleen zien dat jullie organisatie maatschappelijk verantwoord onderneemt, maar ook dat een duurzaam interieurdesign er heel mooi uit kan zien.

Tips voor een duurzaam interieur:

- Stoelen gemaakt van petflessen;
- Tafels van hergebruikte soorten hout;
- Een ‘green wall’ met allerlei soorten planten of mos;
- Niet alleen een prikbord van kurk, maar een hele muur;
- Wand- en vloerbekleding van gerecycled afval.

 

4. Vertel een verhaal met een experience center

‘Hi, welkom bij ons bedrijf. Voordat we de meeting beginnen leid ik je graag rond in ons experience center, zodat je een goed beeld krijgt over onze organisatie en onze passie.’

Klinkt dat niet als een ideale openingszin om bezoekers mee te ontvangen? Een experience center is een unieke manier om jouw bezoeker welkom te heten en onder te dompelen in jullie organisatie. Steeds meer bedrijven ontdekken de toegevoegde waarde van een experience center. Waarom? Omdat je hier in een notendop de belangrijkste informatie kan vertellen aan stakeholders, bezoekers en klanten. Bedrijven zien experience centers als een real life bedrijfsstrategie. Het is een trigger om de klant jouw bedrijf te laten zien.

De mogelijkheden voor een experience center zijn eindeloos en afgestemd op de drijfveren van jouw organisatie. Wil je graag lezingen geven in de ruimte? Dan zorgen we voor een zitgedeelte. Mag de bezoeker hier jouw producten in real life testen? Dan maken we de ruimte zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Door gebruik van experiential marketing (VR, AR, projectie wanden) vertel je jullie verhaal op een bijzondere manier. Zo ontwierpen we voor Alphatron Medical Systems een experience die hun verhaal vertelt. Lees er hier alles over.

 

5. Vertel een verhaal door middel van de medewerkers

De medewerkers maken een bedrijf uniek. Ze bepalen de sfeer, de successen, leren samen en gaan voor het best haalbare resultaat. Ze zijn het visitekaartje van jouw onderneming en kunnen in het interieur zorgen voor herkenning en personalisatie. Dat kan al door het plaatsen van een prikbord, of door de kantine aan te kleden met foto’s van jullie team.

6. Vertel een verhaal met licht

Een lichtplan is het meest onderschatte deel van het interieur. Wil je zeker weten dat je de goede lichten gebruikt en deze op de juiste plek hangen? Bedenk dan goed wat voor activiteiten in het interieur plaatsvinden. Een koffiecorner heeft bijvoorbeeld een ander doel dan een vergadertafel. En dat ene schilderij wil je ook graag belichten, maar daar hoeft geen bouwlamp op te staan! Bepaal ook of je bepaalde lichten wilt kunnen dimmen waardoor je een andere sfeer creëert. Licht bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer die je uitstraalt.

 

7. Vertel waar je blij van wordt

Over smaak valt niet te twisten! Weet dus dat jouw ideeën altijd passen in een mooi interieurontwerp. Niets is te gek. Of je nu droomt van een projectinrichting met gouden stoelen of een winkelinterieur met playstation area, met een beetje hulp worden de meest uiteenlopende ideeën samengebonden tot een prachtig ontwerp op maat. Een interieur dat jullie verhaal vertelt en écht laat zien wie jullie zijn.

Heb jij al ideeën voor het interieur in jouw organisatie of winkel? Houd dan altijd in je achterhoofd dat het gaat om het vertellen van jouw verhaal. Bij KOPexpo denken we graag met je mee en zorgen we dat jouw wensen worden vertaald naar een uniek interieurontwerp. Neem gerust contact met ons op.

Contact