Waarom standbouw zorgt voor het krijgen van waardevolle relaties

Marcel Harings
05-01-2018

Waar we vroeger vooral face to face communiceerden, communiceren we tegenwoordig vooral nog online. Het deelnemen aan een beurs is een ideale gelegenheid om elkaar weer écht te ontmoeten. Het is een samensmelting van mensen uit jouw vakgebied: klanten, relaties, prospects en leveranciers. Een plek vol kansen en open deuren. Tijdens die beurs probeer je uiteraard zoveel mogelijk gesprekken aan te knopen bij jouw beursstand, want dat is uiteindelijk waar het om draait: het leggen van waardevolle contacten om aan de toekomst van jouw organisatie te bouwen.

Maar weten we nog wel hoe we elkaar écht moeten ontmoeten? Of wordt dit steeds lastiger? Hoe zorg je nu dat je ieder gesprek zo goed mogelijk benut?

Deze vier 'ouderwetse' gewoontes zijn tegenwoordig meer een zeldzaamheid dan een vanzelfsprekendheid. Toch zijn ze cruciaal voor het voeren van een goed gesprek. Tijd om je communicatievaardigheden onder de loep te leggen en bewust je volgende gesprek in de beursstand in te gaan.

 

1. Stevige handdruk

Een handdruk is een non-verbale vorm van communicatie die sterk bepalend is voor de eerste indruk tussen gesprekspartners. Een sterke en stevige handdruk zegt iets over iemands persoonlijkheid, communicatievaardigheden en manier van zakendoen. Het dwingt respect af van potentiële klanten en zakelijke relaties. Het is een goede manier om een gesprek te starten en gelijk impact te maken bij je gesprekspartner. Bekijk de standbouw voor Cazander, waar de stand echt draaide om het in gesprek gaan met de klant.

Een goede handdruk is te trainen. Om erachter te komen hoe jouw handdruk overkomt kan je hier bewust op letten wanneer je met iemand in gesprek gaat. Een andere manier om dit uit te zoeken is door feedback te vragen aan familie of vrienden. Hoe dan ook: oefening baart kunst.

 

2. Onthoud de oogkleur

Oogcontact is een van de gemakkelijkste en krachtigste manieren om iemand gezien, gewaardeerd en begrepen te laten voelen. Oogcontact kan de (zakelijke) relatie tussen twee mensen in een fractie van een seconde oplichten en verdiepen. Toch zijn er weinig mensen die echt op deze manier contact maken omdat het ze onzeker of kwetsbaar laat voelen. Om toch oogcontact te maken zonder dat het ongemakkelijk voelt hebben we een effectieve tip:

Probeer de kleur ogen van je gesprekspartner te onthouden.

Denk er eens over na: herinner jij de oogkleur van je gesprekspartner direct na een gesprek? Herinner jij je de kleur ogen van die collega waar je net mee stond te praten? Waarschijnlijk niet. Train jezelf daarom elke dag om hier een gewoonte van te maken. Train jezelf tijdens allerdaagse gesprekken om oogkleuren te onthouden. Je zult merken dat het steeds gemakkelijker wordt om dit toe te passen, ook tijdens zakelijke gesprekken.

 

3. Onthoud namen

Wanneer je iemand groet, of het nu voor de eerste of tiende keer is, benoem zijn of haar naam. Bijvoorbeeld door te zeggen: 'Waar kom je vandaan, Emma?' of 'Goed om je weer te zien, Marcel'. En wanneer het gesprek eindigt, benoem de naam van je gesprekspartner opnieuw. 'Bedankt voor het prettige gesprek, Marcel' of 'Leuk om je te leren kennen, Emma'.

Het onthouden en benoemen van iemands naam is niet makkelijk om onder de knie te krijgen, maar als je hier een dagelijkse routine van maakt dan zal je zeker opvallen in gesprekken met zakelijke partijen.

 

4. Geef een gemeend compliment

'Dat is een stevige hand', 'Leuke schoenen heb je!', 'Je komt erg zelfverzekerd over'.

Elk mens is gevoelig voor waardering. Sterker nog, waardering is een basisbehoefte. We vergeten vaak hoe makkelijk het is om een compliment te geven. Een compliment geven kost niets en levert een hoop op. Ook op zakelijk gebied.

''The power of a compliment is not related to its size. The power of a compliment is only limited by its lack of use.''

De reden dat complimenten vaak gelijk een positieve wending geven aan een gesprek is omdat je direct op persoonlijk niveau met iemand communiceert. Vaak voelt iemand zich genoodzaakt het compliment te relativeren door het in context te plaatsen. Dit geeft weer aanleiding tot verdieping van het gesprek. Een ander voordeel is dat je, voordat je een compliment kunt maken, eerst de persoon tegenover je goed in je op moet nemen. Dit draagt bij aan het algemene beeld wat je van iemand vormt en de insteek van het gesprek wat daaruit voortkomt. Over het algemeen kan dit alleen maar positief bijdragen aan het gesprek en de relatie die daaruit voortkomt.

 

Kiezen voor standbouw betekent bouwen aan je netwerk

Je onderscheid jezelf van andere exposanten door deze vier handelingen toe te passen in elk gesprek. Kom je stand uit en durf oogcontact te maken, durf mensen aan te spreken, een stevige handdruk te geven en een gemeend compliment te maken. Vaak zal dit als een stap buiten je comfortzone voelen, maar vergeet niet: dit zal altijd ten goede komen van je (zakelijke) gesprekken en relaties. Maak deze gewoontes eigen, en boost daarmee je beursdeelnames en de groei van je business. Standbouw wordt zo persoonlijker dan ooit.

Bij KOP geloven we in persoonlijk contact en échte gesprekken. Dat doen we onder andere door een hoge kwaliteit standbouw te laten zien. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die we bieden? Neem dan gerust contact met ons op. 

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang een update als wij een iets nieuws plaatsen.

Marcel Harings
Door Marcel Harings

Meer weten over Marcel? Bekijk dan zijn persoonlijke pagina.

Ook interessant voor jou