Versturen...

Neem contact op

x

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

* indicates required
x

Het tinder-effect

We leven in het meest technologisch ontwikkelde tijdperk in de gehele menselijke geschiedenis. Ontwikkelingen als VR, robotica en crypto-valuta veranderen de wereld radicaal. Tegelijkertijd leven we in een zeer informatie-intensieve tijd, met steeds meer nieuws, informatie, content en commentaar. Al deze likes en comments worden door slimme, zelflerende computers met patroonherkenning omgezet in bruikbare informatie en inzichten. Deze informatie vormt de sleutel tot succes voor de grootste digitale merken van deze tijd. Denk bijvoorbeeld aan Spotify, Netflix, Youtube en Facebook.

Deze bedrijven zijn in relatief korte tijd enorm gegroeid door gebruik te maken van op profiel gebaseerde aanbevelingen om klanten snel en makkelijk producten en services te laten vinden waar zij interesse in hebben. Hoe meer gegevens zij hebben, hoe nauwkeuriger de aanbevelingen kunnen zijn die zij maken. Dit principe is precies de reden waarom je nu niet meer naar de bar hoeft om een date te scoren: dit doe je gewoon via als Tinder. Wanneer jij links of rechts swiped verfijnt Tinder haar Algoritme, en kan zij steeds betere suggesties doen voor mensen die je zou willen ontmoeten.

Oke, heel interessant hoor ik je denken. Maar wat heeft dit te maken met beurzen? Om die vraag te beantwoorden gaan we even terug naar de basisredenen waarom bedrijven ook in dit digitale tijdperk met recordaantallen aan beurzen deelnemen: om te ontmoeten, netwerken en om relaties onderhouden. Toch ziet elke beursbezoeker maar een fractie van het hele aanbod op die beurs, en hij spreekt maar een fractie van de relaties die hij zou kunnen leggen. Daardoor mist hij niet alleen potentiele waardevolle ontmoetingen maar is de kans ook aanwezig dat hij zijn tijd verdoet met niet-waardevolle ontmoetingen.

Stel, je bezoekt de Horecava met het doel om een nieuwe leverancier te vinden voor vegetarische hamburgers. Met 50.000 m2 beursvloer en meer dan 600 exposanten heb je vier dagen om de juiste partij te vinden. Waarschijnlijk heb je een aantal bedrijven in gedachten, maar verder is het grotendeels hopen dat je de juiste partijen tegen het lijf loopt.

Stel je nu eens voor dat we het Tinder-principe zouden toepassen op beurzen? 

Dat er een technologie beschikbaar zou zijn die gegevens verzamelt over jouw gedrag en de interesses en dan vervolgens aanbevelingen geeft over wie je zou kunnen ontmoeten tijdens de beurs. De kans is groot dat dit je beursbezoek veel efficiënter en doelgerichter zou maken. Ook voor exposanten zou dit een groot voordeel zijn: zij kunnen meer gekwalificeerde bezoekers op hun stand verwachten. En beursorganisaties zouden deze data weer kunnen gebruiken om de beurs het jaar daarop te finetunen. Dit leidt dan weer tot een verbeterde ervaring voor exposanten en bezoekers.  

Voor nu klinkt dit nog als toekomstmuziek, maar de technologie is er al. Sterker nog: we worden er elke dag aan blootgesteld. Het is slechts een kwestie van tijd voordat het omarmd wordt door de beursindustrie.