Versturen...

Neem contact op

x

Beurs zonder social media? #misgelopenkans

Beurs zonder social media? #misgelopenkans

Tegenwoordig zijn online- en offline bijeenkomsten onlosmakelijk verbonden. Waar vroeger beurzen de hoeksteen van elk netwerk waren, is er nu een tweede hoeksteen bijgekomen: social media. Samen vormen ze de ingrediënten voor een succesvol zakelijk netwerk.

Hoewel social niet meer nieuw is wordt het verrassend weinig gebruikt op de beursvloer. Facebook, LinkedIn en Twitter beschikken over handige marketingfuncties, maar er lijken niet veel exposanten te zijn die deze tools onder de knie hebben. We hebben uitgezocht wat de meestvoorkomende redenen zijn waarom veel exposanten social media links laten liggen.

‘’social media werkt niet voor ons’’

Van de exposanten die wel social media gebruikt is een veelgebruikt argument dat het niet echt werkt. In veel gevallen gebruiken zij social media om af en toe een foto of filmpje te delen, maar staat dit niet in verband met hun marketingdoelstellingen. De eerste stap is daarom het formuleren van marketingdoelstellingen, en bekijken of social media kan bijdragen aan het behalen van deze doelstellingen. Daarna kan je invulling geven aan online acties. Voorbeeld: Wanneer jouw bedrijf marktleider is in een bepaald segment zou je ervoor kunnen kiezen om interessante artikelen of blogs te delen waar je klanten en relaties echt iets aan hebben. Dit creëert betrokkenheid en een betrouwbare status. Wanneer je interessant en relevante informatie deelt trek je bovendien ook potentiële klanten. 

‘’we hebben daar geen tijd voor’’

Exposanten zijn voor- tijdens- en na de beurs vaak druk met organiseren en plannen. Social media schiet er dan vaak bij in. Net als veel andere werkzaamheden vereist een goede social media strategie planning. Op Facebook is het mogelijk om berichten in te plannen, maar als je meerdere sociale kanalen beheert kan een tool als Hootsuite of Buffer helpen. Zorg voor een stevige basis: foto’s van de stand of van voorbereidingen rondom de beurs met daarbij een informatieve of leuke tekst. Tijdens de beurs zelf kan je dan gemakkelijk kortere updates plaatsen om je volgers op de hoogte te houden.

‘’geen idee hoe we dit moeten aanpakken’’

Veel exposanten hebben wel een eigen profiel op Facebook, Twitter of LinkedIn, maar vinden het toch lastig om invulling te geven aan een bedrijfspagina. Het klopt dat het beheren van een bedrijfspagina anders is dan het beheren van een persoonlijk profiel, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Een veelgemaakte denkfout is dat een bedrijfspagina alleen zakelijke en formele informatie mag delen. Klanten kiezen tegenwoordig steeds vaker op basis van gevoel. Het product wat jij verkoopt kunnen ze waarschijnlijk ook bij een ander halen. Wil je je écht onderscheiden? Wees dan persoonlijk en uniek, net als op je persoonlijke profiel. Zorg dat klanten kennis maken met de mensen achter het bedrijf. Plaats bijvoorbeeld foto’s van de standbemanning, maak een filmpje met een partner tijdens de beursborrel of schrijf een bericht over het grootste succesmoment van afgelopen beursdag. En vooral: begin klein. Oefening baart kunst. Met social media is dit niet anders.

 

Aan KOP!

Heb je vragen over het inzetten van social media tijdens beursdeelnames? Of kan je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van social media berichten tijdens de beurs? Stuur een mailtje naar lieke@kopexpo.com. Dan kijken we samen hoe we je kunnen helpen bij het managen van social media tijdens aankomende beursdeelnames. 

Deel: