Wat kost een beursdeelname? De kosten op een rijtje.

Rick Westenenk
11-08-2017

Het is belangrijk om doelen te stellen voorafgaand aan een beursdeelname. Zonder doel is het immers lastig meten of je het beoogde resultaat hebt bereikt. Als het goed is weet je dan wat het je op moet leveren. Maar wat kost zo’n beursdeelname eigenlijk? Een vraag die veel bedrijven zich stellen tijdens de oriëntatiefase. Wil jij weten wat de belangrijkste kostenposten zijn voor jouw beursdeelname en hoe je potentiële kosten makkelijk berekend? Lees dan gauw verder. 

 

Beursorganisatie

Er komt meer bij kijken dan alleen de kosten voor het realiseren van de beursstand. Bijvoorbeeld de huur van een standplek. Die wordt berekend op basis van vierkante meters. Voor een vakbeurs in de Benelux en Duitsland liggen de prijzen tussen de 400 en 600 euro per vierkante meter. Dit is een kale huurprijs, daar komen vaak nog kosten voor een water- en elektra aansluiting bij op.

 

Personeel

Niet iedereen rekent de kosten voor personeel mee, andere nemen de kosten gedeeltelijk mee omdat de (loon)kosten toch al worden gemaakt. Feit is dat ze er zijn. In dit voorbeeld hebben we ze dan ook meegenomen (lees verder). Vaak is er ook nog sprake van reis- en verblijfkosten. Net als de kosten voor standbouw zijn de kosten voor standbemanning afhankelijk van de beurslocatie. Wanneer je kiest voor een optimale voorbereiding kan je hier ook kosten voor een beurstraining bij rekenen. 

 

Standbouw

De kosten voor een beursstand zijn sterk afhankelijk van de wensen. Wel of geen verhoogde vloer, spreekkamers, maatwerk onderdelen voor productpresentatie of zelf een complete verdiepingsstand! Ook de locatie (binnen of juist buiten Nederland) spelen een grote rol. Dit zijn allemaal factoren die in meer of mindere mate invloed hebben op de kosten van standbouw.

 

Promotie

Het succes van een beursdeelname staat of valt met een degelijk totaalplan. Niet alleen de beurs zelf maar ook een goede voorbereiding en follow-up bepalen je succes. Een opvallende uitnodiging, advertenties en gadgets helpen je meer ruchtbaarheid aan je beursdeelname te geven. Veel beursorganisaties bieden een “marketing package” aan waarmee je vaak de mogelijkheid hebt tot publiceren op de website en in magazines die door de beursorganisatie worden beheerd. Bij KOP noemen we dat beursconcepten.

 

Kostenplaatje beursdeelname

Grofweg kunnen we zeggen dat het kostenplaatje er voor veel bedrijven als volgt uitziet:

  • 20% Standhuur
  • 10% Overige kosten standlocatie
  • 40% Standbouw
  • 15% Personeel
  • 15% Promotie

Voor al deze aspecten geldt dat er grote verschillen zitten in de uitgaven. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Het blijft een constante afweging wat wel en wat niet te doen. Voor een snelle indicatie van de totale beursstand kosten kan je de huur van de stand oppervlakte vermenigvuldigen met 5. Stel dat je een standruimte van 10 x 8 meter wilt huren voor een prijs van 180 euro per m2, dan kan je rekenen op een kostenplaatje van ongeveer 72.000 euro.

 

Investering

Deelnemen aan een beurs is dus een serieuze investering. Het is daarom belangrijk om vooraf te formuleren en de juiste voorbereidingen te treffen. Hoe je dat doet lees je hier. Wanneer je dit goed voor ogen hebt biedt een beurs mogelijkheden om binnen korte tijd contact te leggen met veel nieuwe klanten en relaties. Daarnaast is beursdeelname een marketingtool om naamsbekendheid te genereren, wat op de lange termijn weer bijdraagt aan een hogere omzet en een sterkere marktpositie. 

 

Aan KOP!

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Ben je je aan het oriënteren en wil je graag meer weten over de kosten van jouw aankomende beursdeelname? Laat ons weten wat we voor je kunnen betekenen en neem contact op!

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang een update als wij een iets nieuws plaatsen.

Rick Westenenk
Door Rick Westenenk

Meer weten over Rick? Bekijk dan zijn persoonlijke pagina.

Ook interessant voor jou