Versturen...

Neem contact op

x

Vakbeurzen vs. Consumentenbeurzen: de drie grote verschillen

Jaarlijks worden er in Nederland meer dan 600 beurzen georganiseerd, waarvan 30% uit vakbeurzen en 70% uit consumentenbeurzen bestaat. Maar wat is nou het verschil tussen een vakbeurs en een consumentenbeurs? We hebben de 3 belangrijkste verschillen voor je uitgelicht.

1. De doelgroep

Vakbeurzen zijn B2B. Bedrijven bezoeken deze beurzen om te netwerken en kennis te maken met nieuwe producten, innovaties en trends. Hier nodigen exposanten hun zakenrelaties uit, maar ook potentiele relaties uit het gangpad. Hier zijn vaak minder bezoekers dan op consumentenbeurzen, maar de bezoekers die er zijn hebben een hogere potentie. Zij ontvangen een ticket van een exposant, of betalen tussen de 30-70 euro voor een toegangsbewijs.

Consumentenbeurzen, daarentegen, zijn B2C. Exposanten staan hier om naamsbekendheid te werven en potentiele klanten kennis te laten maken met hun product/service. Er is vaak een groot aantal bezoekers, en dus een grote doelgroep voor exposanten. Voor een ticket betalen bezoekers gemiddeld 10-25 euro.

2. De stand

Een vakbeurs heeft meestal als doel om nieuwe contacten te leggen of de bestaande contacten te onderhouden. Een stand is dan een ideale ontmoetingsplek, mits deze er goed op is ingericht. Op een vakbeurs zijn vaak imposante stands te vinden die een professionele uitstraling hebben. In deze stands is meestal een comfortabele lounge of spreekruimte te vinden waar onder het genot van een goede kop koffie zaken besproken worden. Een goed voorbeeld is Mimaki.

Een standontwerp voor een consumentenbeurs vereist andere criteria. Om zoveel mogelijk bezoekers te trekken kiezen veel exposanten voor een ruimtelijke stand met daarin een uitgebreide productpresentatie. Vaak bevat zo’n stand ook een belevingselement. Bijvoorbeeld door een verrassend standdesign, het inhuren van mooie hostessen of het aanbieden van een lekkere snack. Honda heeft deze strategie erg goed weten toe te passen.

3. De standbemanning

Op vakbeurzen zijn het voornamelijk de salesmanagers en leden van het topmanagement die de stands bemannen. De bezoekers zijn meestal uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek door een van deze vertegenwoordigers. Vaak wordt tijdens zulke gesprekken grondslag gelegd voor een verkooptraject of een langdurige samenwerking. 

Op consumentenbeurzen staat er vaak een gevarieerdere combinatie van standbemanning. Dit kunnen salesmedewerkers, marketeers, hostessen of bedrijfseigenaren zijn. Als het doel van de beurs is om veel producten te verkopen dan is dit, in tegenstelling tot de vakbeurzen, een kort proces waarin er vaak tijdens de beurs een aankoop wordt gedaan.

Aan KOP!

Benieuwd hoe je het maximale uit je vak- of consumentenbeurs deelname kunt halen? Wij kunnen je er alles over vertellen. Naast het ontwerpen en de uitvoering van een passende stand geven we o.a. beurstrainingen, regelen we hapjes en drankjes en verhuren we hostessen. Zo weet je zeker dat alles tot in de puntjes geregeld is. Laat ons weten wat we voor je kunnen betekenen op info@kopexpo.com of bel ons op 055 5336481.