Een beursstand kopen of huren? Dit zijn de voor- en nadelen.

Rowan van der Veen
28-03-2019

Stel, je bent je aan het oriënteren voor een nieuwe beursstand. Wanneer ga je nou een beursstand kopen en wanneer ga je een beursstand huren? In deze blog nemen we een aantal belangrijke criteria onder de loep: 1. Investering, 2. Flexibiliteit, 3. Transport, 4. Opslag, 5. Duurzaamheid. Deze criteria zijn doorgaans bepalend voor de keuze die bedrijven maken voor een koop- of huurstand. We bespreken per onderwerp de voor- en nadelen. 

 

Beursstand KOPexpo

Beursstand voor Mimaki Europe tijdens de Heimtextil 2019.

 

1. De investering 

Welke van de twee opties een betere investering is hangt af van het gebruik van de beursstand. Wanneer je van plan bent om exact dezelfde beursstand vaak te gebruiken dan is de investering bij het kopen van een beursstand hoger, maar het totale kostenplaatje lager. Wil je voor iedere beurs een andere look? Bijvoorbeeld omdat deze aan moet sluiten bij marketingcampagnes, of bij een andere doelgroep? Dan is het huren van een beursstand voordeliger. Een extra voordeel van huren is dat je de investering kunt spreiden over meerdere beurzen/jaren. 

 

2. (Creatieve) Flexibiliteit

Wanneer je een beursstand huurt kan je iedere beursgang aanvliegen als een nieuw project zonder je te laten beperken tot het materiaal dat je hebt. In het geval van een gekochte stand kan je – afhankelijk van het systeem - kiezen om een wand meer of minder te plaatsen, of eventueel een andere opstelling neer te zetten. Met een huurstand zijn de mogelijkheden op het gebied van creativiteit eindeloos. Dit is een voordeel ten opzichte van een beurstand kopen.

Voor exposanten die op zoek zijn naar de flexibiliteit van een huurstand, maar toch een stand willen kopen kan modulaire standbouw een oplossing zijn. 

 

3. De opslag van de beursstand

Zelf een beursstand kopen betekent in veel gevallen ook zelf zorgdragen voor de opslag. Afhankelijk van het formaat van je stand kan dit aardig wat ruimte kosten. Het voordeel van een beursstand huren is dat deze wordt opgeslagen bij de standbouwer. Op die manier heb je er na de beurs weinig tot geen omkijken meer naar. Wanneer je de stand hebt uitbesteed hoef je enkel te denken aan je eigen bagage. Een ander nadeel van een stand in eigen beheer is dat deze meestal zelf op- en afgebouwd wordt. Dit kan ten koste gaan van de uitstraling en de kwaliteit van de beursstand. 

 

4. Het transport

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het transport. Heb je een beursstand gekocht, dan schaf je hier doorgaans ook transportkosten bij aan om je stand veilig van A naar B te kunnen brengen. Het nadeel van eigen transport organiseren is dat het doorgaans veel tijd kost om een goede en betrouwbare partij te vinden. Dat wordt versterkt wanneer je naar het buitenland gaat en met lokale wet- en regelgeving te maken krijgt. Het voordeel van een beursstand huren is dat het transport standaard wordt geregeld. Hoef je je daar in ieder geval niet druk om te maken. 

 

KOP vrachtwagens-min

 

5. Duurzame standbouw

Hergebruik van materialen is een belangrijke pijler voor duurzame standbouw. Een groot voordeel van een beursstand huren is dat de standinrichting en de materialen (denk aan: houten wanden, wandbekleding, laminaat etc.) eigendom van de standbouwer blijven. Bij KOPexpo zetten we deze materialen weer in bij het ontwerpen van nieuwe beursstands. Zo is het cirkeltje weer rond! 

 

Conclusie: beursstand kopen of huren? 

Bij KOPexpo vinden we dat er geen definitief antwoord is op deze vraag. Het antwoord is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals we eerder al hebben toegelicht. Wel kunnen we op basis van onze ervaring met standbouw adviseren. Wanneer je alle voor- en nadelen op een rijtje zet dan raden wij aan om een beursstand te huren. Op die manier behoudt je creatieve vrijheid, heb je geen omkijken naar transport en opslag, en kan je de investering spreiden. Daarnaast is het ook nog eens de meest duurzame oplossing. 

 

Advies

Twijfel je nog over de beste keuze voor jouw organisatie? Pak de telefoon, stuur een mailtje of start een chat met ons!

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang een update als wij een iets nieuws plaatsen.

Rowan van der Veen
Door Rowan van der Veen Online marketeer

Continu op zoek naar ontwikkelingen op het gebied van technologie, data en duurzaamheid die het team van KOP kan toepassen binnen hun projecten.

Ook interessant voor jou