Versturen...

Neem contact op

x

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

* indicates required
x

Funnel: je beursstand vol leads in 5 stappen 

Voor de meeste exposanten is het verzamelen van leads een belangrijke beursdoelstelling. Er zijn veel factoren die bijdragen aan het bereiken van dit doel. Denk aan het standdesign, de skills van de standbemanning, en de bedachte activaties. Al deze elementen samen moeten ervoor zorgen dat de stand straks druk bezocht wordt door leads. Maar wat is nu de juiste aanpak om van voorbij wandelende beursbezoekers echte leads te maken? Aan de hand van onze funnel laten we je graag zien hoe je dit effectief aanpakt.

1. grijp de aandacht 

Als je opvalt zullen bezoekers sneller je stand op stappen. Het is dus van belang dat je overal zichtbaar bent. Dit kan je voorafgaand aan de beurs tackelen door bijvoorbeeld uitnodigingen te versturen en social media campagnes op te zetten, maar ook tijdens de beurs is er nog genoeg mogelijk om de aandacht te trekken. Denk aan posters op de toiletten of een stand crew die door de hal loopt met opvallende truien. Op die manier zorg je dat jouw merk blijft hangen bij beursbezoekers. Een beurs is een overload aan indrukken, alleen de écht goede triggers blijven dus hangen. Daarom is stap 1 meteen een belangrijke stap in de funnel. 

2. Maak contact 

Hostesses, presentatoren, een team in glitterpakken.. Zet een team van mensen in die de bezoeker op een laagdrempelige manier de stand binnen kan hengelen. Als het goed is heeft de bezoeker je in dit stadium al meerdere keren gezien. Of dit nu op het toilet was of op een poster in de parkeergarage. Nu is het van belang dat je écht in contact komt met de bezoeker. Dit doe je door iemand in het gangpad naast de stand te zetten die bezoekers filtert en aanspreekt. Bijvoorbeeld door middel van slimme openingszinnen, het geven van een live demo of door het inzetten van charmante hostessen.

TIP: alle neuzen dezelfde kant op.

Wanneer je externe mensen inzet die de bezoekers op ludieke manier de stand op helpen is het noodzaak dat zij exact weten hoe jullie bedrijf in elkaar zit, wat de doelstellingen zijn en wat de doelgroep is. Zo waarborg je een grondige voorselectie en benadruk je de professionaliteit van je organisatie.  

3. identificeer de vraag

De aandacht is getrokken en het eerste contact is gemaakt. Nu is de standcrew aan zet om van deze bezoeker een prospect te maken. Daar kan je veel tactische trucjes op loslaten, maar naar onze mening is het gewoon heel belangrijk dat de standcrew goed luistert naar het probleem of de uitdaging van de bezoeker. Hier kan hij vervolgens op inspelen door een passend antwoord te bieden die de bezoeker verder helpt. Weten hoe je jouw stand bemanning klaarstoomt voor een top beursdeelname? Klik dan hier.

4. VERZAMEL BEZOEKERSDATA!

Een volle stand is niets zonder registratie van bezoekersdata. Uiteindelijk gaat het om het verzilveren van die leads. Daarom is het zaak om na het gesprek met de bezoeker over te gaan op het registreren van de gegevens. Op die manier kan je de bezoeker op de juiste manier opvolgen. Zo zorg je ervoor dat je de bezoeker niet uit het oog verliest, en de bezoeker jou ook niet. 

5. laat iets achter

Een stand staat vaak snel vol als je begint met het uitdelen van giveaways. Dit levert je 2 voordelen op:

1. Bezoekers onthouden je beter omdat je ze iets fysieks meegeeft.

2. Wanneer bezoekers met een opvallende giveaway over de beurs wandelen wekt dit nieuwsgierigheid bij andere bezoekers. Zij zullen eerder geneigd zijn om ook een kijkje te komen nemen op de stand. Zij staan dan aan het begin van de funnel en zo is de cirkel weer helemaal rond! 

Succes!

Meer weten over leadgeneratie op beurzen? Neem gerust contact met ons op!