Versturen...

Neem contact op

x

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

* indicates required
x

De juiste winkelinrichting voor meer omzet - 4 Tips van Dave

Wanneer bezoekers jouw winkel binnenkomen moet de uitstraling kloppen met de bedrijfsidentiteit én het profiel van de klant. Wat verwachten zij? Hoe sluit je het interieur hierbij aan? Het is een feit dat een goed doordacht winkelinterieur zich terugbetaalt door stijgende verkoopresultaten. Maar hoe kom je tot dat ideale ontwerp? Dave Tuerlings, inmiddels 7 jaar accountmanager bij KOPexpo, heeft inmiddels vele klanten begeleidt bij het ontwikkelen van een indrukwekkend winkelinterieur. Van design tot realisatie. Wij voelden hem aan de tand en zette in deze blog de belangrijkste ‘learnings’ op een rij.

Wanneer kom jij om de hoek kijken?

'Soms zijn het bestaande relaties waar we al jarenlang de beursstand voor verzorgen die bij ons aankloppen om hen te helpen met een interieur. Steeds vaker weten ook nieuwe klanten ons te vinden als zij hun winkel van een nieuwe look willen voorzien. Bestaand of nieuw, ik ga altijd langs. In een eerste gesprek zoom ik samen met de klant in op wat hun doelstelling is. Wie zijn ze? Wie zijn hun klanten? Hoe willen ze hun producten presenteren? Maar ook praktische zaken komen aan bod, zoals de beschikbare ruimte en het budget. Mijn hoofd slaat dan al snel op hol met de eerste ideeën.

Vervolgens bespreek ik de informatie en mijn ideeën met mijn collega’s van de studio. Samen met hen vertaal ik het naar een passend concept, dat we in 3D of AR kunnen presenteren. Gelukkig zijn zij een stuk handiger met die tools dan ik *schaterlach*.

Als het interieurconcept definitief is gaan mijn collega’s in de werkplaats aan de slag. Zij bereiden alles voor zodat de realisatie efficiënt verloopt en de winkel zo min mogelijk gesloten hoeft te worden. Dit traject wordt gecoördineerd door één van onze projectmanagers. Hij is vast aanspreekpunt voor de klant en vaak ook de schakel met installateurs en andere betrokken partijen.'

Welke tips heb je?

1. Kies de juiste indeling
'Je winkeloppervlakte wil je zo efficiënt mogelijk indelen. Belangrijk dus om vooraf goed te inventariseren hoeveel ruimte benodigd is voor het kassa-gedeelte, inclusief de praktische bewegingsruimte voor bezoekers en het personeel. Mensen zijn gehecht aan hun persoonlijke ruimte; dus brede gangpaden en voldoende ruimte om te passen. De overige ruimte is het beschikbare verkoopoppervlak, oftewel om producten te presenteren.'

2. Bepaal een slimme routing
'Om tot een optimale indeling te komen is de juiste routing cruciaal. Daarbij hanteren we een aantal basisregels. Zo krijgen producten die aan de rechterzijde van de looprichting gepresenteerd worden de meeste aandacht en de buitenste gangpaden meer dan in het midden. Met een in het oog springende display kan je stimuleren dat mensen een bepaald gangpad betreden.'

3. Help je klanten zoeken
'Door je assortiment op te delen in categorieën help je jouw klanten in hun keuzeproces. Het maakt het zoeken gemakkelijker waardoor je hun (onbewuste) koopgedrag stimuleert. Dit kunnen we met behulp van grote visuals verder verduidelijken. Dat zijn direct sfeermakers.'

4. Prikkel de zintuigen
'Het interieur van je winkel wordt gezien, maar denk ook aan de andere zintuigen. Door een goed gevoel te creëren bij je klanten, wordt hun (onbewuste) koopgedrag beïnvloedt. Bijvoorbeeld met muziek, of door ze een goede kop koffie aan te bieden. Ook geur bepaalt voor een belangrijk deel hoe mensen zich voelen en daarmee hoe ze handelen.'

Wat wordt nog weleens vergeten?

'Om de eindklant te betrekken bij het ontwikkelen van een nieuw interieur. Zeker in een winkel waar je dagelijks je doelgroep ontvangt is het relatief gemakkelijk om je klanten te betrekken. Dit kan bijvoorbeeld door zelf een klein onderzoek te doen. Simpelweg door ze te vragen wat zij fijn vinden, wat ze missen en wat ze graag terug willen zien. En natuurlijk de opening. Gebruik dit zeker in je communicatie. VIER je nieuwe zaak!'

Wat vind je het leukste onderdeel?

Zonder twijfel presenteren van het ontwerp! Ik vind het iedere keer weer spannend om te onthullen wat we hebben bedacht. Om dan een blij gezicht van de klant te zien; daar krijg ik een kick van.

Op welk project ben je stiekem best trots?

'Dat is toch wel op Oxener. Een winkelinterieur dat we recentelijk hebben gerealiseerd. De grootte van de winkel en de uitstraling die we daar hebben gecreëerd maakt me trots. En als de klant bij de opening van zijn nieuwe winkel dan zegt hij de samenwerking met ons als heel prettig heeft ervaren is dat de kers op de taart!'

Op zoek naar een nieuw interieur voor jouw winkel? Dave helpt je graag. Neem nu contact op voor een kennismakingsgesprek! 

Neem contact op