Van beursstand naar merkbeleving deel 3: bezoekersdata als resultaat

Rowan van der Veen
21-10-2018

Organisaties onderzoeken steeds vaker hoe ze bezoekersdata kunnen winnen uit hun beurzen en events. Een belangrijke reden hiervoor is dat bedrijven hun doelgroep zo een betere klantervaring kunnen bieden. Die klantbeleving vertaalt zich op beurzen en events naar merkbeleving. Meer merkbeleving zorgt voor meer klantloyaliteit. En meer klantloyaliteit leidt tot meer klanten. Dus weg met die balie, en kom maar op met die beleving!

 

Hoe leidt beursdata tot merkbeleving?
Dat is precies wat we in deze blog gaan bespreken. We doorlopen 3 belangrijke stappen waarin data bijdraagt aan het ontwikkelen, meten en verbeteren van merkbeleving op de beurs. Kleine kanttekening: een merkbeleving is geen standaardoplossing. Het is een concept waar een creatief proces aan vooraf gaat met als doel om de doelgroep mee te nemen in het verhaal van een merk en zoveel mogelijk ‘fans’ en klantloyaliteit te creëren.

 

1. Begin bij het begin: wat prikkelt je bezoekers?

Wanneer je ervoor kiest om beurzen strategisch in te steken op merkbeleving is het belangrijk om eerst een duidelijk profiel te schetsen van het type bezoekers wat je wilt bereiken tijdens de beurs. Deze informatie is de basis waarop je het belevingsconcept gaat uitwerken.

Dit doe je door relevante data van de bezoekers te verzamelen en in kaart te brengen:

  • Wat is hun rol?
  • Wat zijn hun interesses?
  • Waar komen ze vandaan?

Benut deze data om een profiel te schetsen van je bezoekers en neem dit als uitgangspunt voor het ontwikkelen van een belevingsconcept.  

TIP: Vraag bezoekersdata op bij de beursorganisatie of gebruik data uit het CRM-systeem van je organisatie. Ga je nog een stap verder dan vul je deze data aan met informatie uit mailsoftware, social media en Google analytics.

 

2. Meten is weten: welke data ga je verzamelen?

De kracht van merkbeleving is dat het mensen prikkelt om te kijken, voelen en ervaren. Je geeft ze iets leuks, innovatiefs of informatiefs in ruil voor informatie. Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om een toegevoegde waarde te zijn voor bezoekers, ook na de beurs. Bijvoorbeeld door bezoekers die geïnteresseerd waren in die ene nieuwe machine na de beurs specifieke informatie over díe machine te mailen.

Even op een rijtje. Welke bezoekersdata móet je verzamelen?

  • Naam en e-mail adres
  • Interesse in product of service
  • Regio/land van herkomst
  • Bestaande of nieuwe relatie
  • B2B: Naam organisatie en functie
  • Grote stands of events: heatmap 

TIP: wil je weten hoe je deze data verzamelt? Klik hier! 

 

3. Interpretatie en evaluatie van data

De laatste en misschien wel meest belangrijke stap in dit proces is interpretatie en evaluatie van de data. Het échte resultaat zit hem namelijk niet in de data, maar in de analyses, conclusies en acties die hieruit voortkomen. Hoe pak je dit aan?

  • Blijf bij je plan: Voor welk doeleinde wilde je deze data wilde verzamelen? Wat was het oorspronkelijke plan? Dit is de basis voor het maken van de analyses.
  • Visualiseer de data: Vang al die cijfers en woorden in overzichtelijke grafieken. Hoeveel bezoekers hebben we mogen ontvangen tijdens de beurs? Welke dag was het meest succesvol en waarom? Welk product was het populairst onder bezoekers? Ga zo maar door. Door het combineren van data ontstaan vaak interessante en nuttige inzichten.
  • Deel het met het team: Het delen van de beursstatistieken is niet alleen heel leuk, maar ook heel belangrijk. Zo weet iedereen hoe er gepresteerd is tijdens de beurs. Welke punten zijn goed gegaan en wat kunnen jullie de volgende keer verbeteren? Tijd voor actie!
  • Data mapping: Nu is het zaak dat alle data op de juiste plek en in het juiste format wordt opgeslagen zodat het bruikbaar wordt. Importeer de data in het CRM, mail platform of social media bedrijfsaccount. Houd hierbij natuurlijk wel rekening met de GDPR-wetgeving.
  • Plan vervolgacties: Alle informatie staat nu op de juiste plek. Zorg dat iedereen weet wat hij/zij moet doen door vervolgacties in te plannen.

 

Meer merkbeleving door data

Bezoekersdata helpt organisaties dus om hun klanten en doelgroep steeds beter te leren kennen. Gedrag, interesses en voorkeuren worden ineens meetbaar, waardoor we steeds beter in staat zijn om beursbezoekers het merk te laten beleven op een manier die voor hun interessant is. Benieuwd hoe jij dit in de praktijk kan brengen? Neem dan contact met ons op.

Heb je onze vorige blogs omtrent merkbeleving al gelezen? Lees hier hoe je merkbeleving door middel van een creatief design kan toepassen, of lees hier hoe merkbeleving tot stand komt door gebruik van experiential marketing.

Vond je dit artikel interessant?

Laat je e-mail achter en ontvang een update als wij een iets nieuws plaatsen.

Rowan van der Veen
Door Rowan van der Veen Online marketeer

Continu op zoek naar ontwikkelingen op het gebied van technologie, data en duurzaamheid die het team van KOP kan toepassen binnen hun projecten.

Ook interessant voor jou