Versturen...

Neem contact op

x

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

* indicates required
x

Van beursstand naar merkbeleving deel 2: experiential marketing

Het is bewezen dat mensen iets beter onthouden als ze het beleven in plaats van horen of lezen. In deze serie van 3 blogs nemen we je mee in de wereld van merkbeleving. Wil je onthouden worden door je doelgroep? Creëer beleving op de stand! In deel 1 hebben we besproken hoe stand design kan bijdragen aan een hogere merkbeleving. Tijdens deze blog richten we ons op de ‘tweede laag’: experiential marketing. Wat is het en hoe zet je het in?

Wat is experiential marketing?

Experiential marketing is een vorm van promotie die de doelgroep meeneemt in een beleving. Waar traditionele marketing de boodschap verbaal en visueel verteld, neemt experiential marketing je mee in een verhaal door zoveel mogelijk zintuigen te prikkelen. Het doel van experiential marketing is het creëren van een emotionele connectie tussen de prospect en het merk, waarbij er loyaliteit ontstaat en de aankoopbeslissing positief beïnvloed wordt.

Experiential marketing op de beurs

Beurzen zijn een hotspot van potentiële klanten en partners. Het is dé perfecte plek om je doelgroep mee te nemen in het verhaal van jouw merk. We laten je graag een paar voorbeelden zien hoe je experiential marketing kunt inzetten op je beursstand.

Projection wall

Interactive booth


Doe maar een VR brilletje

Om traffic te genereren moet experiential marketing vooral heel leuk zijn. Toch dient het weinig doel als er geen gedachte of doelstelling achter zit. Een VR experience, bijvoorbeeld, heeft alleen nut als de content gerelateerd is aan de organisatie en haar producten of services. Anders zullen bezoekers de VR experience wel onthouden, maar niet het merk achter de VR experience.

Wanneer zet je experiential marketing effectief in? 

  • Om interesse te wekken van beursbezoekers
  • Om bezoekers een (nieuw) product te laten testen en beleven
  • Om bezoekers meer achtergrondinformatie over producten of services te geven
  • Om het bedrijf op een interactieve manier te presenteren
  • Om meer te weten te komen over beursbezoekers (data collection)

Denk dus goed na over het doel van de experience. Hoe draagt deze bij aan de doelstellingen van de organisatie en de beurs? Een goede experience is er één waarin fun en function in balans zijn.

De stand als playground

Zoals we in de vorige blog besproken hebben is de stand is de basis van een goede merkbeleving. Het design is bepalend voor de algehele uitstraling, en daarmee ook voor de aandacht die er getrokken wordt naar de merkbeleving. Vaak worden de experience en de beursstand door twee verschillende partijen ontwikkeld waardoor er weinig of geen lijn in de uiteindelijke uitvoering zit. Door één concept te ontwikkelen waarin de stand en de experience elkaar versterken zal de beursdeelname maximaal resultaat opleveren. Bespreek het integreren van een experience in je stand daarom goed met je standbouwer.

KOP’s brand activators

Bij KOP zijn we bedenkers en makers van beursconcepten. Dit houdt in dat we niet alleen je beursstand maken, maar ook bedenken welke brand activators je op de stand kunt inzetten om beursbezoekers te trekken, interesseren en activeren. Zo kan jij het maximale uit je beursdeelname halen.

Bekijk al onze brand activators hier!