Versturen...

Neem contact op

x

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

* indicates required
x

Zo gebruik je big data tijdens je beursdeelname

Waar we jaren geleden 'gewoon' deelnamen aan een beurs, is tegenwoordig het 'waarom' veel belangrijker. Het draait om het formuleren van doelstellingen die in lijn liggen met de doelstellingen van de hele organisatie, en deze meetbaar maken. Dankzij big data kunnen we betere inschattingen maken en zijn we in staat om steeds meer te weten te komen over onze doelgroep. In deze blog leggen we je uit hoe big data jou kan helpen om je beursdoelstellingen te bereiken. 

Big data tijdens beursdeelnames

Wat houdt big data in? We citeren Big Data Expo:

’Wanneer er gegevens verzameld worden in databases kunnen we deze analyseren en hieruit inzichten halen om zo te kunnen groeien. We ‘weten’ door deze data immers wat werkt en waar onze aandacht naar uit moet gaan.’’

Marketeers maken dagelijks gebruik van de voordelen die big data biedt om te achterhalen wie hun potentiële klanten zijn, wat hun interesses en behoeftes zijn en hoe zij hen kunnen bereiken. Zo kunnen ze hun potentiële klanten direct relevante producten of services aanbieden op social media. Dat heeft twee voordelen: 1. de conversie stijgt en 2. De meetbaarheid zorgt voor een continu verbeterproces (waardoor de conversie nog meer stijgt). 

Een mooi voorbeeld van de veelzijdigheid van big data is de Green Light Run in Tokio van Adidas. Hier hebben ze met behulp van de data van alle stoplichten in Tokio een hardlooproute door de stad gecreëerd waardoor runners een hele marathon door de stad kunnen rennen. Het resultaat is indrukwekkend!

 

Maar: hoe gebruik je big data tijdens je beursdeelname? Dat doe je onder andere op de volgende 2 manieren:

1. Ontmoet je beursbezoekers voor de beurs

Waarom wachten met het benaderen van beursbezoekers tot je op de stand bent, als je ze ook vast kunt benaderen met advertenties of gesponsorde content op social media? Meestal is er meer dan 1 touchpoint nodig voor een bezoeker om over te gaan op een aankoop of samenwerking. Wanneer mensen vóór de beurs al in aanraking zijn gekomen met jouw merk dan heb je die herkenning al in the pocket en kan je met een beetje geluk de introductie overslaan. Sta je binnenkort bijvoorbeeld op een beurs met duurzame waterflessen die je aan Nederlandse bedrijven wilt verkopen? Richt je social media campagnes dan op marketing managers binnen Nederland die affiniteit hebben met duurzaamheid, gezond leven, sport en mvo. Herhaal dit na de beurs weer voor een optimaal resultaat.

2. Gepersonaliseerde e-mailcampagnes

Tijdens een beurs wil je als exposant zoveel mogelijk bezoekers over de vloer hebben. Deze bezoekers hebben, met name op vakbeurzen, vooral waarde als zij hun contactgegevens achterlaten. En ook hier geldt: hoe meer data over de beursbezoeker, hoe beter je een aanbod kan doen die aansluit bij de behoeftes. Met een lead registratie app is het heel makkelijk om bezoekersdata te registreren en deze data te uploaden in het CRM. Naast het inscannen van visitekaartjes kan een app inzicht bieden in bijvoorbeeld de interesses van een lead, de besproken onderwerpen tijdens de beurs en naar welk product hij op zoek is. Categoriseer je leads na de beurs op basis van het product waar zij interesse in hebben getoond en maak op basis hiervan gepersonaliseerde e-mailcampagnes die deze producten uitlichten. Zo creëer je een relevante follow-up van je beursleads en is de kans op het verkopen groter!

Beursdeelname zonder big data: gemiste kans!

Kortom: het is een goede investering om eens uit te zoeken hoe big data je kan helpen om effectievere beursdeelnames te realiseren. Zodat je gestructureerder naar je beursdoelstellingen toe werkt en je doelstellingen relevant en meetbaar maakt. 

Wil je meer weten over het inzetten van data voor je beursdeelnames? Bij KOPexpo helpen we je graag op weg!