Versturen...

Neem contact op

x

Wil je niets missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

* indicates required
x

Modulaire standbouw: dit zijn de voordelen en nadelen

Een modulaire stand is een flexibel en veelzijdig standconcept wat in verschillende constructies en samenstellingen opgebouwd kan worden. In basis zijn er twee verschillende soorten modulaire stands: aluminium systeemstands en maatwerk stands vervaardigd uit hout en andere materialen. Systeemstands zijn een prima oplossing voor bedrijven die een simpele constructie zoeken. Voor een stand met meer impact kiezen bedrijven vaak voor een modulaire stand op maat.    

Waarom een modulaire stand?

Geen beurs is hetzelfde. Iedere beurs en evenement vraagt om de juiste benadering om een maximale impact te maken en beursdoelstellingen te behalen. Vergelijk het met een outfit: als je naar een netwerkevenement gaat trek je waarschijnlijk iets anders aan dan wanneer je barbecue hebt met vrienden. Dat komt omdat het doel van het evenement anders is. Daarnaast is het niet altijd nodig om even groot uit te pakken. Maar een modulaire stand is niet voor ieder bedrijf de beste oplossing. Lees verder om erachter te komen waarom.

> Verschillende klantsegmenten

Wanneer je als bedrijf klanten in meerdere segmenten bediend zal je rekening moeten houden met het klantsegment van de beurs waar je aan deelneemt. Een bedrijf wat zowel auto’s als grasmaaiers produceert zal hun stand voor de Spoga+Gafa niet in dezelfde opzet kunnen gebruiken voor de Autosalon in Genève. Een modulaire stand kan vooraf precies zó ontworpen worden dat de basisconstructie van de stand opnieuw gebruikt kan worden voor de autosalon, maar dat deze compleet wordt aangekleed in een passende uitstraling en met een passende indeling. Of dat er gewisseld kan worden in de constructie elementen van de stand, waardoor er tijdens de Autosalon een extra verdieping aan de stand wordt toegevoegd. Juist omdat de stand vooraf helemaal ontworpen kan worden naar de wensen en beursdeelnames van de exposant, zijn de mogelijkheden oneindig.

> Consumentenbeurs én zakelijke beurs?

Richten jullie je op B2B en B2C? Dan is de doelgroep waar je je op richt tijdens de beurs de leidraad voor de uitstraling en inrichting van de stand. Voor een zakelijke doelgroep kies je waarschijnlijk eerder voor een strakkere uitstraling en voor consumenten voor een stand met meer triggers en call to actions. Ook is het belangrijk om na te denken over de inrichting van de stand. Bij een zakelijke beurs kiezen exposanten vaak voor lounge area op de stand met comfortabele fauteuils om goede gesprekken te kunnen voeren met klanten en relaties. Of voor een aantal spreekruimtes om belangrijke en vertrouwelijke zaken te bespreken. Op een consumentenbeurs houden exposanten hun stand vaak open en toegankelijk om zoveel mogelijk traffic naar de stand te trekken en zoveel mogelijk mensen te spreken op een dag. Met de wetenschap dat je een stand voor beide doelgroepen wilt kunnen inzetten is een modulaire stand een ideale oplossing. 

> Grote of kleine investering?

Niet iedere beurs is even relevant of belangrijk. Tijdens een grote, internationale beurs wil je groots uitpakken om zoveel mogelijk resultaat te behalen. Maar bij een kleinere nationale beurs of een beurs met een minder interessant publiek kan het zijn dat het niet interessant is om diezelfde stand te laten bouwen. Simpelweg omdat je de investering er niet uit kan halen. Met een modulaire stand is het makkelijk om de elementen uit een grotere stand te gebruiken om een kleinere stand te laten maken met precies dezelfde uitstraling. Zo ben je als bedrijf veel flexibeler als het aankomt op het deelnemen aan events en kan je het (marketing)budget optimaal benutten. 

> De doelstelling

Is je doelstelling om heel veel nieuwe leads te verzamelen op een drukbezochte beurs in jouw sector, dan is de kans groot dat je een ander soort standinrichting wilt dan wanneer je op een beurs staat waar je bestaande relaties wilt ontvangen en netwerken. Dit komt overeen met het verschil tussen B2B en B2C, alleen zijn de aanpassingen in de stand hier nóg belangrijker. Kleine nuances kunnen het verschil maken tussen het behalen of niet behalen van je doelstellingen. Denk aan extra brand activation waar je een deel van de stand voor moet inrichten of het kiezen voor een bepaalde looproute van de bezoekers. Deze aanpassingen zijn nauw gerelateerd aan neuromarketing. 

Voordelen en nadelen

Maar wat zijn nu de voordelen en nadelen van modulaire standbouw? We hebben ze op een rijtje gezet: 

> Voordelen

  • Flexibiliteit: de stand kan in verschillende formaties worden opgebouwd, afhankelijk van het evenement. 
  • Duidelijke brand identity: je voorkomt een wildgroei van verschillende uitingen en waarborgt een uniforme uitstraling van het merk 
  • Lagere kosten: voor bedrijven die deelnemen aan meerdere evenementen per jaar brengt een modulaire stand lagere gebruikskosten mee dan wanneer er voor ieder evenement een nieuwe stand ontworpen wordt.  
  • Doelstellingen behalen: een modulaire stand kan zodanig verfijnd worden dat hij helemaal is ingericht op het behalen van de beursdoelstellingen van een specifieke beurs.

> Nadelen

  • Hogere investering: de initiële investering ligt vaak hoger dan bij een niet-modulaire beursstand. Er moet met meerdere situaties rekening worden gehouden bij het ontwerp waardoor de stand meestal complexer is om te ontwikkelen.
  • Niet voor ieder bedrijf interessant: door de hogere investering is een modulaire stand vaak alleen interessant voor bedrijven die jaarlijks deelnemen aan meerdere beurzen en evenementen. 

Ben je er nog niet uit of een modulaire stand de beste oplossing is? Of wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie? Laat het ons weten! We vertellen je er graag meer over.